"als je gelooft in je eigen kunnen, is succes bijna vanzelfsprekend"
Jongeren
BM4X is er ook voor jongeren die extra ondersteuning wensen in hun schoolloopbaan.
U/ je kunt hierbij denken aan hulp bij:
– Keuzebegeleiding en loopbaanleren; wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik.
– Studiebegeleiding; leren leren, plannen en organiseren, huiswerkbegeleiding
- trajecten
- Management en midden management
- Traject op weg naar een excellente havo
- voorbeeld traject midden management
Trajecten
Bij een traject gaat BM4X voor een langere periode met een opdracht aan de slag. Alle trajecten worden in overleg en op maat gemaakt. U kunt bijvoorbeeld denken aan: - Een coachingstraject; Wanneer een lid van het (midden) management start in zijn of haar functie en eens in de zoveel tijd wil sparren en overleggen met een ervaren persoon, wanneer een personeelslid vast loopt en een vertrouwd persoon zoekt om hem of haar weer in het zadel te helpen dan kunt u bij BM4X terecht. - Een opleidingstraject op maat; U kunt hierbij denken aan een traject over een langere periode waarin coaching en trainingen afgewisseld worden. Bijvoorbeeld een midden management traject. We hebben een voorbeeld van een midden management traject voor startende midden managers in het onderwijs uitgewerkt onder het kopje “voorbeeld traject midden management.
- Schoolontwikkeling
- Teamontwikkeling
- Leerlijnontwikkeling
- Coachings- en opleidingstraject op maat
- Coaching on the job
- Leerlijnontwikkeling
Een route naar een excellente havo!
Een havist is een intelligente, sociale leerling die wil leren door doen. Gezien wil worden en gekend. Het leren moet hier en nu van belang zijn, dit geldt ook voor zijn extrinsieke motivatie. Acties moeten direct reacties opleveren.
Met name voor de havist, wil dit zeggen dat er behoefte is aan een duidelijke structuur met wekelijkse feedback op het handelen. Een hogere lat, anders dreigt een “zesjescultuur” en een beloningssysteem ten aanzien van zijn handelen.
Rust, Reinheid en Regelmaat = Resultaat
Een vast systeem bestaat hier niet voor, maar een vaste aanpak wel.
Stap 1: Begin met een duidelijke teamstructuur na de determinatie
Stap 2: Zorg voor een duidelijke jaarplanning met wekelijkse feedback
Stap 3: Inventariseer alle activiteiten per leerjaar en koppel deze aan hbo-vaardigheden (PWS in ieder geval als eerste)
Stap 4: Geef leiding aan de docenten, zoals je wilt dat deze sturing geven aan de leerlingen
Stap 5: Vier je successen met medewerkers en docentenEen route naar een excellente havo!
Traject voor studiecoördinatoren in het onderwijs:
* Startbijeenkomst net voor de zomervakantie; Kennismaking met coördinatoren en de trainers, uitleg traject. To do list bespreken voor net na de zomervakantie.
* 2e Bijeenkomst net na de zomervakantie; bijeenkomst met de coördinatoren en hun teamleiders om de taken, rollen en verantwoordelijkheden in kaart te brengen. Uitspreken van verwachtingen naar elkaar. Daarna aan de hand van de jaarplanning de komende periode doorspreken, wat gaat er allemaal op je pad komen en hoe ga je dit organiseren.
* 3e Bijeenkomst net voor de herfstvakantie; evaluatie afgelopen periode en vooruitblik komende periode. In de evaluatie worden de knelpunten en successen besproken zodat deze voor volgend schooljaar genoteerd en verbeterd zijn.
* Eerste 1 of 2 daagse training; een 1 of 2 daagse training op een locatie die in overleg met de schoolleiding bepaald is. Deze training gaat over vaardigheden op het gebied van contact en communicatie.
* 4e Bijeenkomst voor de kerstvakantie; evaluatie afgelopen periode en vooruitblik komende periode. In de evaluatie worden de knelpunten en successen besproken zodat deze voor volgend schooljaar genoteerd en verbeterd zijn.
* Tweede meerdaagse training; een 1 of 2 daagse training op een locatie die in overleg met de schoolleiding bepaald is. Deze training gaat over persoonlijkheid. Wie ben je zelf en wat betekent dit. Hoe zit een ander in elkaar, hoe herken je dit en hoe sluit je hierbij aan.
* 5e Bijeenkomst voor de meivakantie; evaluatie afgelopen periode en vooruitblik komende periode. In de evaluatie worden de knelpunten en successen besproken zodat deze voor volgend schooljaar genoteerd en verbeterd zijn.
* Persoonlijk begeleidingstraject op maat; In de laatste periode wordt er 1 op 1 gewerkt zodat we meer in kunnen gaan op de persoonlijke knelpunten en behoeften van de coördinatoren. De aandachtspunten voor deze periode worden in overleg met de coördinatoren en hun teamleiders opgesteld.
* Derde 1 of 2 daagse training; een 1 of 2 daagse training op een locatie die in overleg met de schoolleiding bepaald is. Deze training gaat over systemisch handelen. Hierin komen naast de theorie ook zaken uit de praktijk naar voren.
* Afsluiting; Afsluiting met de coördinatoren en de betrokken directieleden.
Trainingen
BM4X biedt verschillende trainingen aan. De trainingen kunnen uit meerdere dagdelen bestaan en aangevuld worden met een follow up om te kunnen monitoren of de opgedane kennis en vaardigheden ook daadwerkelijk gebruikt worden in de praktijk.
- Systemisch handelen
- organisatieopstelling
- effectief communiceren
- werken vanuit contact
- gespreksvaardigheden
- omgaan met weerstand
- succesvol samenwerken
- effectief vergaderen
- effectief communiceren
- werken vanuit contact
- omgaan met weerstand